HTTP idag
HTTP 1.1 har förvandlats till ett protokoll som används för i princip allting på Internet. Stora investeringar har gjorts i protokoll och infrastruktur som utnyttjar detta. Det är draget så långt att det idag oftast är lättare att få saker att köra över HTTP hellre än att bygga något som är helt nytt och eget.
2.1 HTTP 1.1 är stort
När HTTP skapades och slängdes ut i världen ansågs det antagligen vara ett ganska enkelt och rakt-fram protokoll, men tiden har bevisat att detta inte är sant. HTTP 1.0 är RFC 1945 som är en 60 sidors specifikation släppt 1996. RFC 2616, som beskriver HTTP 1.1, släpptes bara tre år senare 1999, och växte avsevärt till sina 176 sidor. Trots att den redan växt så, delade IETF senare upp specifikationen i sex delar under arbetet med att uppdatera den, med ett mycket högre totalt sidantal. Det som blev RFC 7230 med familj. Hur man än räknar är HTTP 1.1 stort och inkluderar myriader av detaljer, nyanser och inte minst valbara delar.
2.2 En värld av alternativ
HTTP 1.1:s natur med massor av små detaljer och alternativ tillgängliga för senare utökningar har lett till ett ekosystem av programvara där nästan ingen implementation någonsin implementerar allting - och det är inte ens möjligt att riktigt säga vad "allting" är. Det ledde till en situation där funktioner i protokollet som utnyttjades väldigt lite ofta inte alls implementerades - i början - och de fall när någon faktiskt implementerade dem såg de väldigt liten användning.
Senare skapade detta interoperabilitetsproblem när klienter och servrar väl började använda såna funktioner. HTTP pipelining är kanske det främsta exempel på en sådan funktion.
2.3 Otillräckligt nyttjande av TCP
HTTP 1.1 har svårt att verkligen till fullo nyttja all kraft och den prestanda som TCP erbjuder. HTTP-klienter och webbläsare måste vara väldigt kreativa för att hitta lösningar som minskar laddningstider.
Andra försök som pågått under åren har också bekräftat att TCP inte är så enkelt att ersätta och därför fortsätter vi att både förbättra TCP och de protokoll som vi kör ovanpå det.
Enkelt uttryckt, TCP kan användas bättre för att undvika pauser och ögonblick i tiden som kunde användas till att skicka eller ta emot mer data. De följande avsnitten belyser några av de existerande bristerna.
2.4 Överföringsstorlekar och antal objekt
När man tittar på trenden för några av de mest populära sajterna på webben idag och vad det krävs för att ladda ner deras framsidor, så ser man ett tydligt mönster. Genom åren har mängden data som behöver laddas ner gradvis ökat till och förbi 2.1MB. Vad som är än viktigare i det här sammanhanget är att i genomsnitt så behövs det över ett hundra enskilda objekt för att visa varje sida.
Som diagramet nedan visar, så har trenden pågått ett tag och det finns inga indikationer på att den kommer ändras inom kort. Den visar tillväxten av överföringsstorlek (i grönt) och det totala antalet förfrågningar som använts i genomsnitt (i rött) för att visa de mest populära webbsajterna i världen, och hur det har förändrats de senaste fyra åren.
2.5 Fördröjning dödar
HTTP 1.1 är väldigt känsligt för fördröjningar (latency), delvis för att HTTP Pipelining fortfarande är fyllt med problem och är avslaget per default hos en stor andel av användarna.
Medan vi sett en rejäl ökning i tillgänglig bandbredd hos människor över de senaste åren, så har vi inte sett samma förbättring i att minska fördröjningar. Länkar med stora fördröjningar, som många nuvarande mobila teknologier, gör det riktigt svårt att få en bra och snabb upplevelse av webben, även om du har en riktigt hög bandbredd på uppkopplingen.
Ett annat användningsfall som verkligen behöver låga fördröjningar är vissa former av video, som till exempel videokonferenser, spel och liknande, där det inte bara är en på förhand genererad ström att skicka ut.
2.6. Först-i-kön-blockering
HTTP Pipelining är ett sätt att skicka en till förfrågan till servern medan klienten fortfarande väntar på svaret på den förra frågan. Det är väldigt likt en kö på banken eller till kassan i en mataffär. Du vet helt enkelt inte om personen framför dig i kön är en snabb kund eller den där irriterande personen som kommer ta en evighet innan hon/han är klar: först-i-kön-blockering.
Visst, du kan välja kö omsorgsfullt så att du ökar chansen att verkligen ta rätt kö, och ibland kan du till och med starta en ny, egen kö, men hur du än gör så kan du inte undvika att ta ett beslut och när det väl är taget kan du inte byta kö.
Skapa nya köer är också belagt med prestanda- och resurs-förluster så det skalar inte upp bra till mer än ett ganska lågt antal köer. Det finns helt enkelt ingen perfekt lösning för detta.
Även idag, 2015, så har de flesta desktop-webbläsare HTTP pipelining avslaget per default.
Vidare fördjupning på det här ämnet kan man hitta i till exempel Firefox bugzilla 264354.
Last updated